با جاذبه های گردشگری در همدان آشنا شوید

کتیه تاریخی گنجنامه

همدان، یکی از شهر های تاریخی ایران است که فرهنگی کهن پشت‌ سر خود دارد. همدان با دارا بودن جاذبه های گردشگری بسیار بی‌نظیر و دیدنی جزو شهرهایی می‌باشد که سالانه گردشگران و توریست‌های زیادی را از داخل و خارج کشور به سمت خود جذب می‌کند. همدان با داشتن مکان های تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معماری های بشدت خاصی که در خود جای داده است همیشه مورد علاقه توریست‌ها و گردشگران بوده‌ است و به همین دلیل در معرض بازدید های زیاد قرار می‌گیرد. این شهر جزو آثار فرهنگی و تاریخی کشور ایران است که دارای گذشته‌ای قابل توجه می‌باشد. مجموعه تفریحی گنجنامه فرصتی است تا با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری همدان بیشتر آشنا شوید.

همدان، پایتخت تاریخی ایران و شهری برای تمامی سلیقه ها

شهر همدان جزو مهم‌ترین و تاریخی‌ترین شهر های ایران است که در استان همدان قرار دارد. این شهر به عنوان پایتخت این استان نیز شناخته می‌شود و دارای تاریخی بسیار بی‌نظیر و غنی از فرهنگ کهن و باستانی ایران نیز می‌باشد.
این شهر در غرب ایران واقع شده است و از شهری مانند تهران فاصله‌ای قریب بر 390 کیلومتر دارد و احاطه شده توسط کوه‌ های الوند و زاگرس می‌باشد که به همین دلیل دارای آب و هوای معتدل و کوهستانی است. همدان، یک شهر به شدت تاریخی است که قدمت آن به زمان مادها بر می‌گردد و دارای تاریخ و فرهنگی بی‌بدیل می‌باشد و تاریخ آن نشان دهنده تمدن های فوق العاده باستانی و کهن است که از گذشته تا به امروز درون این شهر قرار دارند. شهر همدان، جزو شهرهایی است که هرکسی اگر به آنجا سفر کند حتما از سفر خود لذت زیادی می‌برد و هر فردی با هر سلیقه‌ای این شهر را دوست دارد.

جاذبه‌های گردشگری همدان، گشتی در گذرگاه تاریخی ایران

همانطور که پیش‌تر گفته شد، همدان شهری کهن و باستانی است که از گذشته تا به امروز فرهنگ و تاریخی مثال زدنی را با خود حمل می‌کند که هر گردشگر و توریست داخلی و خارجی را به سمت خود جذب می‌کند و شخصی نیست که به این شهر سفر بکند و از دیدنی های آن لذت نبرد. این شهر دارای جاذبه‌های گردشگری متعددی است که به آنها اشاره خواهیم کرد.

جاذبه‌های گردشگری همدان

مقبره با شکوه همه‌چیز دان بزرگ، ابوعلی سینا

ابوعلی سینا، پزشک، فیلسوف، دانشمند، منجم و ریاضی‌دان بزرگی بود که در جهان شناخته می‌شود. این همه‌چیز دان بزرگ در شهریور سال 359 هجری شمسی که برابر است با ماه صفر در روستایی در حوالی بخارا که آن زمان مرکز حکومت سامانیان بود چشم به جهان گشود.

مقبره ابو‌علی سینا یکی از مکان‌های تاریخی،فرهنگی و مذهبی است که در شهر همدان واقع شده. این مقبره به شکل بنایی تاریخی بی‌نطیر در حیاط مسجد جامع همدان قرار دارد و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم در این شهر شناخته می‌شود. این مکان تاریخی برای عاشقان فلسفه و تاریخ بسیار مورد احترام است و سالیانه این علاقه‌مندان برای دیدن این مکان مذهبی، تاریخی به شهر همدان سفر می‌کنند.

از گذشته تا به حال مقبره ابوعلی سینا دچار خرابی هایی شد که توسط یکی از شاهزادگان قاجار این بنا بازسازی شد و چهارطاق قدیمی این بنا کاملا تخریب و بجای آن یک گنبد آجری روی مقبره بنا کردند و جایگزین بنای قبلی شد. ولی سنگ قبر ابوعلی سینا را به عنوان یک آثار قدیمی و تاریخی بر روی آن باقی گزاشتند و با انجام این کار توسط شاهزاده خانم قاجار، این بنا تحت عنوان مکانی با ارزش و تاریخی در نظر همگان ثبت شد.

در دوران محمدرضا شاه پهلوی، انجمن آثار ملی ایران برنامه‌ای برای بازسازی مجدد این بنا گرفتند و تصویب کردند که یک بنای جدیدتر برای مقبره ابوعلی سینا در نظر بگیرند و بسازند. طراح‌ها و معمارهای مورد تایید دربار مشغول ارائه دادن نظرات و طرح های خود شدند که در این میان، طرح و نظر شخصی به نام هوشنگ سیحون مورد تایید قرار گرفت و نظر همگان را جلب کرد و در نهایت مشغول به بازسازی بنای شیخ الرئیس ابوعلی سینا شدند. در مرحله اول مقبره قدیمی تخریب شد و در سال 1330 این بنا به طور کامل آماده شد و آن را به ثبت رساندند.

 

مقبره با شکوه همه‌چیز دان بزرگ، ابوعلی سینا

غار علیصدر یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری شهر همدان

غار علیصدر جزو دیدنی‌ترین جاذبه های گردشگری شهر همدان است که سالانه بازدید کنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. این غار دارای محیطی دیدنی و بی‌نظیر است که بزرگترین و جذابترین غار آبی ایران نیز شناخته می‌شود. این غار فوق العاده زیبا در روستای علیصدر واقع در شهر کبودرآهنگ در استان همدان است. و اما غار علیصدر دقیقا کجاست؟ غار علیصدر یک غار بشدت دیدنی و یکی از جاذبه های همدان است که در 75 کیلومتری شمال غربی این شهر واقع شده، این غار در کوه‌های زاگرس و در ارتفاعات آن قرار دارد. این غار دارای 3 مسیر اصلی است که با پیمودن یکی از آنها می‌توانید به غار علیصدر برسید.

برای آشنایی بیشتر با غار علیصدر کلیک کنید

غار علیصدر

موزه‌های معروف و دیدنی همدان

همدان شهری است با قدمتی زیاد و تاریخی و دارای فرهنگی کهن که از گذشته تا به حال، تاریخی بی‌نظیر را با خود حمل می‌کند. این شهر باستانی دارای موزه‌هایی است که جزو ثروت‌ها و فرهنگ‌های ایران شناخته می‌شود، هرکدام از این موزه‌ها بخشی از تاریخ را شامل می‌شوند که برای علاقه‌مندان به تاریخ و حتی تمامی مردم دیدنی و لذت بخش است.

موزه هگمتانه، مهم‌ترین موزه ایران

موزه هگمتانه همدان نشان دهنده تاریخی چندهزار ساله است که در خود، این تاریخ و فرهنگ را تا بخشی جای داده است. همدان با قدمتی که دارد قدیمی‌ترین شهر ایران است و همچنین یکی از کهن‌ترین شهرهای جهان نیز بشمار می‌رود. موزه هگمتانه یکی از موزه‌هایی است که این قدمت را نشان می‌دهد و جزو معروف‌ترین و مهم‌ترین موزه های ایران محسوب می‌شود که آثاری زیبا و قدیمی را در خود دارد که برای هر شخص ایرانی دارای ارزش بشدت زیاد است زیرا تاریخ و فرهنگ ایران را نشان می‌دهد.

 

موزه هگمتانه

موزه سفال همدان، موزه‌ای از آثاردستی کهن

یکی دیگر از موزه‌های شهر همدان که آثاری زیبا را در خود جای داده است، موزه سفال همدان است که در آن صنایع دستی مانند ظروف سفالی که ساخته دست است وجود دارد. ظروف سفالی از گذشته بشدت در زندگی انسان نقش مهمی را ایفا کرده است، در گذشته انسان برای اینکه خوراک خود و آب را درون ظروفی نگهداری کند و به این شکل ظروف سفالی، اولین ظروفی بودند که انسان برای نگهداری غذا و خوراک خود از آن استفاده می‌کرد. در این موزه نمونه هایی از قدیمی‌ترین و تاریخی‌ترین ظروف سفالی وجود دارد که عاشقان تاریخ و فرهنگ را به خود جذب می‌کند.

 

موزه سفال

موزه ابوعلی سینا، دانشمند بزرگ

یکی از مکان های فرهنگی و تاریخی که ارزش بشدت زیادی برای فرهنگ ایران دارد، موزه همه‌چیز دان بزرگ ابوعلی سینا است، که برای ارائه یادگاری از زندگی علمی شیخ الرئیس بوعلی سینا اختصاص دارد. در این موزه علمی، زندگینامه و دست‌آورد های این دانشمند بزرگ وجود دارد و به عنوان مکانی با ارزش برای شناخات این دانشمند بزرگ شناخته می‌شود. این موزه علاوه بر اینکه ارزش زیادی به دلیل به نمایش گذاشتن دست‌آورد ها و آثار این دانشمند بزرگ دارد، ارزش فرهنگی و تاریخی نیز دارد و یکی از آثار تاریخی با ارزش ایران نیز محسوب می‌شود و در نزد جهانیان این آثار ارزشمند است.

موزه بوعلی سینا

موزه حمام قلعه، یکمی از موزه های معروف همدان

موزه حمام قلعه جزو موزه‌های معروف همدان است. درواقع این موزه یک حمام قدیمی و کهن بوده است که به سبک و طرح خاصی به رستوران تبدیل شده و روزانه افراد زیادی برای دیدن به این موزه می‌روند. حمام قلعه جزو زیباترین و معروف‌ترین حمام های ایران بوده و دارای معماری خاص و دل‌انگیز می‌باشد که چشم همگان را به خود جذب می‌کند و نمادی از تاریخ کهن و معماری فوق العاده زیبا معمار های ایرانی است. این موزه یکی از جاذبه های گردشگری همدان است و یکی از مهم‌ترین بناهای این شهر نیز محسوب می‌شود که با احیا کردن آن تبدیل به یک بنای سالم و تمیز شده است.

موزه حمام قلعه

موزه مشاهیر همدان، موزه ای تاریخی و دیدنی

موزه مشاهیر جزو موزه‌های معروف و دیدنی شهر همدان است که آثار معروف و برجسته مشاهیر و مفاخر تاریخی شهر همدان را به نمایش می‌گذارد و سالانه بازدید کنندگان زیادی برای دیدن این آثار به این موزه می‌آیند و ارزش زیادی در میان مردم ایران دارد. این موزه به عنوان مکانی تاریخی فرصتی برای آشنایی مردم با مشاهیر ارزشمند ایران است که در گذشته زندگی می‌کردند و آثار زیاد و با ارزشی از خود بجای گذاشته‌اند. هدف این موزه نشان دهنده دست‌آورد های شخصیت های برجسته تاریخی است تا به همگان ارزش و تاریخ ایران را نشان دهد.
در کل این موزه از اهمیت بالایی برخوردار است و وظیفه آن آشنا کردن مردمان امروز با شخصیت‌های برجسته دیروز است و شما با سفر کردن و دیدن از این موزه می‌توانید با آن آثار و مشاهیر برجسته آشنا شوید.

موزه صنایع دستی همدان

این موزه جزو مهم‌ترین موزه های همدان است که به ارائه و نمایش صنایع دستی تاریخی این شهر می‌پردازد و فرصتی بسیار مناسب برای گردشگران است تا با این آثار و صنایع دستی فاخر تاریخی ایران آشنا شوند و بدانند که تاریخی پر ارزش و تاریخی دیدنی در کشور خود دارند همچنین تمدنی دیدنی و بی‌نظیر که فرهنگ ایران را در نظر همگان نشان می‌دهد.
این موزه برای گردشگران و بازدیدکنندگانی که عاشق هنر و صنایع دستی هستند بشدت جذاب و دلچسب است و فرصتی نیز برای آنان است تا با هنر کهن ایران بیشتر آشنا شوند. هرکدام از آثاری که در این موزه قرار دارد، از خلاقیت های زیبایی در دوران خود بهرمند شدند.

موزه صنایع دستی

گنبد علویان، تمدنی با ارزش و یادگاری از دوران سلجوقیان

یکی از جاذبه های گردشگری همدان که از ارزش بالا و دارای تاریخی پر معناست، گنبد علویان است که قدمتی از دوره سلجوقی دارد. این گنبد در اواخر حکومت سلجوقیان در قرن 6 هجری ساخته و بهربرداری شد و در آن زمان خاندان علویان از این مکان برای برگزاری مراسمات مذهبی و عرفانی خود استفاده می‌کردند.

در دوران حکومت های بعدی نیز این گنبد را مورد استفاده خود قرار می‌دادند. در طول سالیان زیاد این گنبد دچار خرابی ها و فرسودگی ها در قسمت هایی از خود شد و در دوران حکومت پهلوی در سال 1317 به دستور رضا شاه پهلوی، گنبد علویان بازسازی شد و قسمت هایی که خراب شده بود به طور کل ساخته شد.

این اثر تاریخی به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری با تاریخی کهن در همدان قرار دارد که افراد زیادی برای گردشگری و بازدید از این گنبد به همدان سفر می‌کنند و یاد و خاطره ایران کهن را برای خود زنده می‌کنند و با معماری و تاریخ آن زمان بیشتر آشنا می‌شوند. امروزه گنبدی بر روی این اثر باستانی مشاهده نمی‌شود و ممکن است این سوال برای همگان پیش‌آید که چرا به آن گنبد علویان می‌گویند؟ همانطور که پیش‌تر گفته شد، به دلیل فرسودگی و خرابی آن را بازسازی کردند و گنبد را از روی حذف کردند تا دچار ریزش نشود و همواره بتوان این جاذبه تاریخی را برای دیدن و بازدید گردشگران سالم نگه‌داشت.

گنبد علویان

مسجد جامع همدان، مسجدی با تاریخ کهن

یکی از آثار قدیمی و باستانی ایران که در همدان واقع شده است، مسجد جامع این شهر است که در گذشته به اسم هایی مانند جامع عتیق یا مسجد اعظم شناخته می‌شود. از آثار و نوشته هایی که بر روی این مسجد هستند مشخص می‌شود که این مسجد دارای تاریخی کهن و باستانی است و مشخصا در قرون اولیه اسلامی ساخته و بهربرداری شده است ولی شمایلی که امروزه این مسجد دارد با شمایلی که در گذشته داشته است متفاوت است.

این مسجد معروفترین و مهم‌ترین مسجد این شهر است که جزو نماد های فرهنگی، تاریخی و مذهبی است و همانطور که پیش‌تر گفته شد، دارای قدمت زیادی است که از قرون اولیه اسلامی تا به امروز در دید همگان است ولی با ساختاری که در گذشته داشته است تفاوت دارد.

ساخت این مسجد به دوره صفویه بر می‌گردد و در قلب شهر همدان واقع شده است و از زمان ساخت این مسجد تا به امروز به عنوان مکانی مذهبی و فرهنگی یاد می‌شود که برای عاشقان تاریخ وفرهنگ باستانی دارای ارزش زیادی است.
مسجد جامع همدان دارای معماری زیبا و اسلامی است که هنر و خلاقیت معمارهای آن زمان را نشان می‌دهد، این مسجد با استفاده از معابد، حیاط داخلی، آبنماها و ستون‌هایی که دارد تزئین شده است.

مسجد جامع همدان

آرامگاه شاعر بزرگ، باباطاهر عریان

یکی از مهمترین آثار و جاذبه های گردشگری شهر همدان که از ارزش بالایی برخوردار است، آرامگاه شاعر و جزو دوبیتی سرایان معروف، باباطاهر عریان است. آرامگاه باباطاهر در همدان واقع شده است و دارای بنایی زیبا است که دیدن از آن به شما عزیزان پیشنهاد می‌شود. این اثر و بنا به عنوان آثار تاریخی با ارزش ایرانی به ثبت رسیده است و گردشگران زیادی برای دیدن آن به همدان سفر می‌کنند.
باباطاهر عریان عارف، شاعر و دوبیتی سرای معروف ایرانی است که در دوره سلجوقیان زندگی می‌کرد، سوالی که خیلیا به دنبال جوابش می‌گردند این است که چرا به او عریان می‌گفتند؟ باباطاهر همه چیز را به صورت رک و بی‌پرده بیان می‌کرده و این موضوع از عادت های وی بوده است و به همین دلیل به او باباطاهر عریان می‌گویند.

این بنای تاریخی و فرهنگی در حومه شهر همدان واقع شده است، این بنا دارای معماری ساده و زیبا است که با استفاده از سنگ هایی که در محل بودند ساخته شده‌است ولی با این حال بنایی زیبا دارد. آرامگاه باباطاهر عریان به عنوان یک مکان مذهبی و عرفانی شناخته می‌شود که از دید شاعران فارسی و اشخاصی که به مذهب و عرفان علاقه دارند مکانی دیدنی و با ارزش است.

برای اطلاع بیشتر از شاعر گرانقدر، باباطاهر روی لینک کلیک کنید

 

آرامگاه باباطاهر عریان

رصدخانه ابن صلاح

یکی از مکان های تاریخی و فرهنگی ایران که در همدان واقع شده است، رصدخانه ابن صلاح است که از ارزش بالایی برخوردار است. این رصدخانه در تمامی کشور های اسلامی دارای ارزش و اعتبار بالایی است که برای مشاهده، مطالعه و بررسی ستارگان و آسمان از آن استفاده می‌کردند. این رصدخانه به اسم ابن صلاح یکی از دانشمندان برجسته و فاخر در تاریخ اسلامی نامگذاری شده است.

این رصدخانه به اسم رصدخانه ماراغه نیز مشهور و معروف است که در زمان حکومت ایلخانیان و مخصوصا دوره حکومت هلاکوخان ساخته شده است و برای مشاهدات نجومی مورد استفاده دانشمندان برجسته بوده است. این رصدخانه دارای معماری خاصی است که در آن از لوازم پیشرفته در آن زمان برای رصدکردن آسمان و ستارگان وجود داشته است. رصدخانه ابن صلاح از ارزش بالایی در تمام کشور های اسلامی برخوردار است زیرا که به پیشرفت علم ریاضیات، نجوم و فیزیک کمک بشدت زیادی کرد.

رصدخانه ابن صلاح

پارک ملت همدان

همدان دارای پارک های متنوعی است که یکی از مهمترین و معروفترین پارک های این شهر، پارک ملت همدان است که با دارا بودن فضایی سبز و زیبا مکان تفریحی جذابی برای بازدیدکنندگان و گردشگرانی است که به همدان سفر می‌کنند. این پارک، امکانات ورزشی و تفریحی مناسبی برای بازدیدکنندگان هرساله خود ارائه می‌دهد. این پارک به عنوان یکی از اصلی ترین مراکز اصلی تفریح و استراحت در همدان شناحته می‌شود که گردشگران زیادی را در زمان سفر به همدان به خود جذب می‌کند و همچنین می‌تواند گزینه ای مناسب برای گذراندن اوقات فراغت و ورزش و استراحت بازدیدکنندگان باشد.

پارک ملت همدان

آرامگاه استر و مردخای در همدان

این آرامگاه روایت کننده اتفاقات تاریخی بسیار زیادی در ایران است که در همدان قرار دارد. آرامگاه استر و مردخای یکی از مهمترین اماکن مذهبی یهودیان در ایران و جهان محسوب می‌شود. این آرامگاه که در همدان واقع شده طبق روایاتی از یهودیان، محل دفن استر مکله یهودی، همسر خشایار شاه هخامنشی و مردخای عموی او که نجات‌دهنده یهودیان بود می‌باشد.

در طول قرن‌ها و طی سالیان زیاد این آرامگاه مورد احترام و زیارت اقوام یهودی از سراسر ایران و جهان بوده است. در زمان حکومت صفوی به دستور شاه عباس اول، این آرامگاه که دچار فرسودگی شده بود بازسازی و مرمت داده شد و در دوره قاجار نیز بنای آرامگاه استر و مردخای جزو بناهایی بود که مورد توجه زیادی قرار گرفت و تزئینات جدیدتری به این آرامگاه اضافه شد.

این آرامگاه در داخل یک محوطه‌ای بزرگ و وسیع قرار دارد که بنای اصلی آرامگاه شامل دو مقبره سنگی است که طبق گفته‌ها متعلق به استر و مردخای است. تزئینات داخلی آن نیز شامل نقاشی‌های کهن، کاشی‌کاری و آینه‌کاری‌های خاص و زیبا می‌باشد.

آرامگاه استر و مردخای

کوه الوند، جزو زیباترین کوهستان‌های ایران

یکی از زیباترین و معروفترین کوهستان‌های ایران، کوه الوند است که در استان همدان واقع شده است، این کوه با دارا بودن ارتفاع بالا، مناظر طبیعی و زیبا و جاذبه‌های گردشگری فراوان همواره انتخاب مناسبی برای سفر گردشگران بوده است و یکی از مقاصد محبوب برای کوهنوردان نیز می‌باشد که در طول سال کوهنوردان زیادی به این کوه سفر می‌کنند.

کوه الوند در استان همدان واقع شده است و در نزدیکی شهر همدان قرار دارد، این کوه با ارتفاعی حدودا 3480 متر، یکی از بلندترین نقاط این استان و حتی یکی از بلندترین نقاط در غرب ایران نیز محسوب می‌شود.

کوه الوند

برج قربان همدان

همدان یکی از شهرهای تاریخی و فرهنگی ایران است که دارای جاذبه‌های گردشگری و تاریخی زیادی است که یکی از این جاذبه های تاریخی، برج قربان همدان است که اثری باقی‌مانده از تاریخ کهن ایران می‌باشد و از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است. برج قربان به دلیل قدمت زیاد و تاریخی که دارد سالانه بازدیدکنندگان و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این برج به عنوان یک بنای باستانی دارای ارزش تاریخی در همدان محسوب می‌شود. از جمله مواردی که باعث جذب گردشگران می‌شود، معماری باستانی و منحصر به فرد، میراثی تاریخی و فرهنگی، قدمت و تاریخچه‌ای که پشت سر خود دارد از جمله آثار تاریخی و فرهنگی ایران شناخته می‌شود.

برج قربان درواقع آرامگاه جمعی از بزرگان حکومت سلجوقی است که مقبره حسن بن عطار نیز که از بزرگان ادب است نیز در این بنا قرار دارد. این برج یادگاری از تاریخ قرن هفتم و هشتم هجری است که تا به امروز همچنان استوار باقی‌مانده است.

برج قربان همدان

دشت میشان همدان

دشت میشان یکی از مکان‌ها و جاذبه‌های گردشگری و تفریحی همدان است که در کوه الوند قرار دارد که در طول سال طبیعت‌گردان و گردشگران زیادی برای بازدید از آن به همدان وکوه الوند سفر می‌کنند. دشت میشان یکی از زیباترین و دلرباترین دشت‌های ایران است که به عنوان پامیر همدان نیز شناخته می‌شود. این دشت در ارتفاع 2800 متری از سطح دریا قرار دارد و از جمله جاذبه‌های گردشگری محبوب در همدان شناخته می‎‌شود. این دشت شامل بخش‌هایی است که هرکدام از این قسمت‌ها طرفداران خود را دارند که به آنجا برای استراحت، تفریخ و گردشگری سفر می‌کنند. از جمله بخش‌های این دشت می‌توان به سنگ‌ نوشته‌های باستانی، آبشار و کوهستان زیبای اوند اشاره کرد که هرکدام از این قسمت‌ها دارای زیبایی‌های منحصر به فردی است و هرکدام به اندازه خود ارزش دیدن و سفر کردن را دارند. دهکده گنجنامه نیز بخشی از دشت میشان است که به اهمیت آن می‌افزاید و ارزش دیدن را بیشتر می‌کند.

دشت میشان

سد زیبای اکباتان

این سد یکی از مکان های تفریحی و گردشگری در شهر همدان است که با داشتن ارزش طبیعی، تاریخی و فرهنگی خود، جزو جاذبه های گردشگری همدان نیز بشمار می‌رود و همچنین جزو مناطق مهم نیز محسوب می‌شود. سد اکباتان در همدان جزو بزرگترین سد‌های آبی در ایران است که در استان همدان قرار دارد. این سد به دیل داشتن موقعیت جغرافیایی مناسب، زیبایی های طبیعی و ارزش تاریخی مورد توجه بسیاری از طبیعت‌گردان و بازدیدکنندگان است و سالانه گردشگران زیادی برای دیدن آن به همدان سفر می‌کنند.

سد اکباتان همدان

مجموعه تفریحی تازار

یکی از مکان‌ها و مجموعه تفریحات همدان، مجموعه تفریحی تازار است که فرصتی بسیار مناسب برای ساخت خاطره ای جذاب از سفر به همدان را فراهم می‌کند. این مجموعه تفریحی با داشتن امکانات تفریحی بالا و دوست‌داشتنی و سرویس‌های گوناگون یکی از مقاصد محبوب برای تفریح و سرگرمی در همدان محسوب می‌شود.
مجموعه تفریحی تازار یکی از بزرگترین و متنوع‌ترین مجموعه‌های تفریحی در شهر همدان است که با داشتن امکانات تفریحی بالا و فرصت های تفریحی زیاد مانند، پارک آبی، شهربازی، بازی های الکترونیکی، تله کابین و مسیر هایی برای پیاده‌روی و سرگمی برای تمامی گردشگران و بازدیدکنندگان جذابیت بالا و تجربه ای خاص را فراهم می‌کند.

مجموعه تفریحی تازار

شیر سنگی همدان

یکی از جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و گردشگری شهر همدان، شیر سنگی است، تندیس سنگی بزرگ که از دوره حکومت اشکانیان باقی‌مانده که در میدان سنگ شیر همدان واقع شده است. این مجسمه بزرگ با قدمتی بیش از 2000 سال جزو معروفترین و مهمترین جاذبه‌های تاریخی، گردشگری و یکی از مهمترین آثار باستانی ایران و نمادی برای شهر همدان محسوب می‌شود. درباره تاریخچه پیدایش و ساخت این مجسمه کهن روایات مختلفی وجود دارد که برخی معتقد هستند که شیرسنگی به دستور اسکندر مقدونی برای یادبود یکی از سرداران سپاهش ساخته شد. یکی دیگر از روایات که برخی به آن معتقد هستند این است که شیر سنگی دور زمان حکومت اشکانیان به عنوان نمادی از قدرت و شگوه پادشاهان اشکانی تراشیده و ساخته شده است.

شواهد و تحقیقات نشان می‌دهد که در ابتدا دو مجسمه شیر در دو طرف دروازه شمالی شهر همدان قرار داشت و در زمان یکی از حملات به این شهر یکی از شیر سنگی‌ها نابود شد و تنها یک شیر امروزه باقی‌مانده است که آن نیز در طی سالیان زیاد دچار آسیب‌هایی شد.

 

شیر سنگی همدان

کلیسای گریگوری استفان

کلیسای گریگوری استفان یکی از پربازدیدترین کلیساهای شهر همدان است که جزو آثار تاریخی و گردشگری این شهر نیز محسوب می‌شود. این کلیسا جزو قدیمی‌ترین کلیساهای ایران نیز شناخته می‌شود که قدمتی طولانی و تاریخی دارد که به زمان قاجار بر می‌گردد و از آن زمان به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کلیسای گریگوری استفان با معماری ساده‌ای که دارد همواره جذاب و دیدنی است که بازدید کنندگان و گردشگران زیادی از آن دیدن می‌کنند. یکی از دلایلی که باعث اهمیت بالای این کلیسا می‌شود این است که جزو آثار مهم تاریخی بهمراه حضور اقلیت‌های مذهبی در آن است. این کلیسا در سال 1676 میلادی در زمان حکومت صفوی توسط ارامنه برای عبادت ساخته شد. کلیسای گریگوری یکبار به دلیل بالاهای طبیعی دچار آسیب شد که به کمک مردم و خلیفه آن زمان بازسازی و دوباره آباد شد و به عنوان مکانی برای عبادت و ستایش مورد استفاده قرار گرفت.

کلیسای گریگوری استفان

حمام تاریخی محله حاجی

از جمله آثار دیدنی و گردشگری در همدان، خمام تاریخی محله حاجی است که به دوره قاجار باز می‌گردد. علت نامگذاری این بنا، بر می‌گردد به زمانی که اولین کاروان حج در این مکان دایر شد. این حمام مساحتی نزدیک به 800 متر دارد که به دو قسمت زنانه و مردانه تقسیم شده است. این بنای تاریخی در سال 1379 به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران که در همدان قرار دارد، ثبت شد و امروزه جزو آثار دیدنی و گردشگری در همدان شناخته می‌شود. این حمام که آثاری از دوره قاجاریه می‌باشد، امروزه به سفره‌خانه تبدیل شده و مهمان‌ها، گردشگران و بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند.

حمام تاریخی حاجی در همدان

تپه هگمتانه همدان

یکی از مکان‌های تاریخی با قدمتی چند هزار ساله که در همدان قرار دارد، تپه معروف هگمتانه می‌باشد. این تپه نمایشگر تاریخی کهن همراه با اتفاقات مختلف در تاریخ است که می‌توان ساعت‌ها مشغول بازدید از آن شد. این تپه در مرکز شهر همدان و خیابان اکباتان واقع شده است. بسیاری از قلعه‌ها و مکان‌های مهم نظامی در دوران حکومت‌های مختلف، در تپه هگمتانه قرار داشت و به همین دلیل است که ارزش این تپه بیشتر نیز می‌شود.

تپه تاریخی همدان

آبشار گنجنامه

یکی از مکان‌های گردشگری و طبیعی همدان که زیبایی خاصی را در خود دارد، آبشار گنجنامه در همدان است که در فصل بهار زیبایی‌های او چندبرابر می‌شود. این آبشار زیبا در سمت غرب همدان در انتهای دره‌ای طویل قرار دارد که از کوه الوند سرچشمه می‌گیرد. یکی از مکان‌های طبیعی زیبا در همدان که می‌توانید از آن دیدن کنید و خاطره‌ای زیبا برای خود بسازید، آبشار گنجنامه است که به دلیل قرار گیری در موقعیتی ایده‌آل، این فرصت را برای شما ایجاد می‌کند.

آبشار گنجنامه

کتبیه‌های تاریخی گنجنامه

در دل کوه‌های الوند و در فاصله 5 کیلومتری غرب همدان، کتبیه‌های تاریخی گنجنامه همدان قرار دارد. این کتبیه‌ها بر روی صخره‌های دامنه کوه حکاکی شده‌اند و یادگاری از دوران باشکوه هخامنشیان هستند که نشان‌ دهنده تاریخی کهن و باستانی از حکومت‌های قدیمی مخصوصا هخامنشی می‌باشند. این کتیبه‌ها یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تاریخی این شهر می‌باشند.

کتبیه تاریخی گنجنامه

جاده حیدریه، امام زاده کوه

جاده حیدریه یکی از مسیرهای دسترسی به امامزاده محسن ( امامزاده کوه) در همدان است. این جاده از میدان آزادی همدان آغاز می‌شود و با عبور از مناطق حیدریه، برفجین و سولان به امامزاده محسن می‌رسد. مسیر جاده حیدریه به امام زاده محسن، مسیری کوهستانی و سرسبز است که به زیبایی‌های این جاده می‌افزاید. در این مسیر روستاهای ییلاقی متعددی وجود دارد که تصویری زیبا از گذشته باقی‌مانده است. امامزاده محسن یکی از مکان‌های مذهبی و تاریخی است که در دامنه کوه الوند در فاصله تقریبا 17 کیلومتری از شهر همدان واقع شده است.

امامزاده کوه

باغ عمارت نظری

باغ عمارت نظری یکی از مکان‌های دیدنی و گردشگری در همدان است که به دوره قاجار باز می‌گردد. این عمارت تاریخی در دل باغی زیبا و با شکوه قرار دارد که در دو طبقه محزا آباد شده است. باغ عمارت نظری در دل بافت تاریخی شهر همدان قرار دارد که به دستور میرزا رضا نظری که از ثروتمندان و تجار زمان قاجر بود، ساخته و بهره‌برداری شد. این باغ در مساحتی تقریبا 3000 متر، شامل بخش‌های مهتلفی از جمله عمارت اصلی، درونی و بیرونی، حوضخانه، دیوانخانه و فضای سبز زیبا است. بنای اصلی که در دو طبقه مجزا ساخته شده، یکی از بناهای زیبای دوران حکومت قاجار است که تا به امروز باقی‌مانده است.

باغ عمارت نظری

تله‌کابین همدان

از جمله مکان‌های تفریحی و گردشگری در همدان، تله‌کابین همدان است که در دل کوه الوند قرار دارد. این تله‌کابین در فاصله 2300 متری از سطح زمین قرار دارد که منظره‌ای بی‌نظیر را برای گردشگران به نمایش می‌‌گذارد. مسیر تله‌کابین همدان در دو مسیر طی می‌شود که در مسیر و مرحله اول، مسافران با تله‌کابین 6 نفره از ایستگاه پایین به ایستگاه میانی در ارتفاع 1800 متری می‌برد. در مرحله دوم، مسافران با تله‌کابین 4 نفره از ایستگاه میانی به ایستگاه بالا در ارتفاع 2300 متری منتقل می‌شوند. در ایستگاه بالایی، گردشگران با منظره‌ای بی‌نظیر از طبیعت رو به رو می‌شوند.

برای آشنایی بیشتر با تله‌کابین همدان کلیک کنید

تله کابین همدان

بانجی جامپینگ همدان

بانجی جامپینگ همدان، یکی از هیجان‌انگیزترین تفریحات این شهر است که در سال‌های اخیر گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. در این فعالیت، افراد با پریدن از ارتفاعی بلند با طناب‌های مخصوص به پایین پرتاب می‌شوند و تجربه بی‌نظیر و هیجان‌انگیزی را تجربه می‌کنند. این بانجی جامپینگ در دره عباس آباد در دامنه کوه الوند واقع شده است. این مرکز دارای سکوی پرش به ارتفاع 45 متر است که بلندترین سکوی پرش بانجی جامپینگ در ایران به‌شمار می‌رود.

برای آشنایی بیشتر با بانجی جامپینگ همدان کلیک کنید

بانجی جامپینگ همدان

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *