شکوفایی دهکده گنجنامه در روزگار پساکرونا

باز می‌شه این در، صبح می‌شه این شب، صبر داشته باش

مردم جهان، در دو سال گذشته، جنسی از صبر را تجربه کردند، که پیش از این کمتر در زندگی‌شان اتفاق افتاده بود. صبر جمعی، صبر بر مرگ عزیزان در شمارگان بسیار، صبر بر دشمنی که معلوم نبود و نیست که از کجا گریبان انسان را می‌گیرد، به سرعت به جان آدم می‌افتد، نفس او را می‌گیرد و تمام!

اما حالا که ویروس در حال مهار شدن است، دستی که گریبان مردم را گرفته بود انگار کم کم در حال رها کردن گلوست. مردم با اشتیاق فراوان مشتاق به آغاز گشت‌و‌گذار هستند، این اشتیاق را می‌توان اشتیاق به گردشگری در پساکرونا تعبیر کرد.

 

امروز، فعالان حوزه گردشگری، از راهنمای تور، تا سرمایه‌گذار در بخش‌های اقامتی، خانه‌های بومگردی، هتل‌ها، اقامتگاه‌های رسمی و حتی غیر رسمی، بخش حمل‌و‌نقل در گردشگری، پذیرایی و خوراک و مراکز خرید و … همه که در روزگار کرونا آسیب وحشتناکی را متحمل شدند، امید به آغازی دیگرگونه دارند. آغازی که بتواند هم خمودگی را از تن مردم و مجموعه‌های گردشگری برهاند و هم سروشکلی موزون به اقتصاد نیمه‌جان گردشگری ببخشد.

همانطور که در آمار و اخبار دیدید و شنیدید گردشگری هم مانند سایر بخش‌های اقتصادی کشور درگیر آسیب‌هایی شده است؛ تیموری معاون پیشین گردشگری وزارت میراث فرهنگی در گفتگویی که مردادماه امسال منتشر شده بود اعلام کرده بود که:‌

«آمار ورود گردشگر از سال ۹۵ تا ۹۸ رشد چشمگیری داشت، اما با توجه به شرایطی که در سال ۹۸ برای کشور به وجود آمده بود، صنعت گردشگری از چند ماه قبل از کرونا آسیب‌دیده بود و از ابتدای پاندمی کرونا تا ابتدای تیرماه امسال بیش از ۳۲ هزار میلیارد تومان خسارت به گردشگری کشور وارد شده است».

این اتفاقی است که برای کشور افتاده، اما همدان هم که تابعی از کشور است، دچار مشکلاتی در این بخش شده که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در گفتگوی دیگری در تیرماه اعلام کرده بود سهم همدان از این خسارت تا پایان سال ۹۹، حدود ۳۰۰ تا ۳۵۰ میلیارد تومان بوده است.»

حالا با این خسارتی که بخش قابل توجهی از آن گریبان بخش خصوصی را گرفته چه باید کرد؟ حمایت‌های دولتی از آسیب‌دیده‌ها در حدی نبود که بشود خسارت‌ها مبنایی را جبران کرد، در همدان حتی شاهد آن هستیم که «مجموعه گردشگری علیصدر که از اسفند ۹۹ به دلیل شرایط خاص کرونا تعطیل بود، اوایل تیرماه جاری فعالیت دوباره خود را با مجوز ستاد کرونا آغاز کرد اما این بازگشایی خیلی دوام نداشت و دوباره با محدودیت‌های سراسری اواخر مرداد تعطیل شد.»

حالا که شرایط کرونا با تزریق واکسیناسیون در کشور و جهان، در حال کنترل است (حتی با وجود سویه‌های جدید مثل اومیکرون) می‌شود امید فراوان داشت که در سال آینده و در بخش گردشگری اتفاقات خوشایندی صورت بپذیرد.

در این شرایط تازه، دهکده تفریحی، توریستی، فرهنگی و ورزشی گنجنامه هم به عنوان منطقه نمونه گردشگری و قطب گردشگری غرب کشور، می‌تواند از شرایط جدیدی که در کشور حادث می‌شود، نتایج خوبی دریافت کند؛ به بیان دیگر، شهر و استان همدان در سال آینده با حجم قابل توجهی از گردشگر مواجه خواهد شد.

این حجم گسترده، شرایط اقتصادی و فرهنگی جدیدی را در همدان رقم خواهد زد، استان همدان به دلیلی نزدیکی به پایتخت، داشتن مسیر دسترسی امن و استاندارد، آب‌و‌هوای مطبوع، طبیعت بکر و زیبا، آثار تاریخی و … مقصد اصلی گردشگری غرب کشور به حساب می‌آید، درواقع گردشگرانی که علاقمند به سفر در مسیر استان‌های غربی هستند، و مقصد کردستان، کرمانشاه، ایلام و … را در نظر دارند، بعید است که نخست از همدان بازدید نکنند، بعد از مراجعه به همدان هم، آرامگاه بوعلی، باباطاهر، گنجنامه و علیصدر مکان‌هایی است که گردشگران به طور قطع از آن بازدید خواهند کرد.

این مراجعه‌ی گسترده‌ی گردشگران، شرایط تازه‌ای را برای دهکده تفریحی، توریستی، فرهنگی و ورزشی گنجنامه رقم خواهد زد، که به آمادگی نیاز دارد. اقامت و پذیرایی از گردشگر، آن هم در حجم قابل توجهی که پس از کنترل کرونا صورت خواهد پذیرفت کار بسیار دشواری است، اما با توجه به تجربیاتی که در مجموعه دهکده گنجنامه اندوخته و ذخیره شده، ساماندهی این شرایط کار صعبی نخواهد بود.

امکانات اقامت کوهستانی در دهکده، تفریح و استفاده از طبیعت بکر دامنه الوند، بازی‌های مهیج و تفریحاتی که در منطقه غرب کم‌نظیر است، از سورتمه‌ریلی گرفته تا بانجی جامپینگ و … تجربه‌هایی برای گردشگر در فضای آزاد و مفرح، رقم خواهد زد، که نام همدان با خاطرات خوب همیشه در ذهنش تداعی شود.

در پایان ذکر این نکته ضروری‌ست که تلاش دهکده گنجنامه برای حفظ نیروی انسانی، رعایت حقوق کارمندان و تامین امنیت شغلی در دوران کرونا، در مقایسه با سایر شرکت‌های گردشگری استان و کشور که به تعطیلی کشیده شدند، کار بزرگی بود که با رونق دوباره اقتصاد این مجموعه، انشالله اتفاقات بهتری پیش روی دهکده قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *